Zo plaats je een schroeffundering

Stappenplan voor het plaatsen van een schroeffundering

Een schroeffundering ziet er niet alleen eenvoudig uit, dat is het ook. Wij hebben voor u een helder stappenplan gemaakt om het proces van funderen goed te doorlopen. Dit stappenplan is opgedeeld in verschillende fases. We leggen u het graag uit!

1. Beoordeling bodemstructuur

Voor elk bouwproject is het noodzakelijk om een geologisch onderzoek van de bouwlocatie te laten uitvoeren door een geotechnisch ingenieur. Deze stap moet worden uitgevoerd ongeacht het type fundering. Het zogenaamde bodemrapport geeft informatie over de aard van de bodem en de geschiktheid als bouwlocatie die wordt bepaald door middel van proefboringen.

Naast het beoordelen van het draagvermogen van de bodemstructuur wordt ook de laagopbouw geanalyseerd en het grondwatergedrag geëvalueerd. Bij funderingswerkzaamheden met schroeffunderingen is het ook noodzakelijk om de agressiviteit van de bodem te onderzoeken om de corrosie en daarmee de levensduur van het product in de bodem te kunnen beoordelen. Tot slot moet worden onderzocht of de fundering invloed kan hebben op direct aangrenzende constructies.

2. Funderingsplan

Met het geologische sondeerrapport, de belasting- en staticagegevens van het object kan nu funderingsplan worden samengesteld. Het is belangrijk dat de procedure vooraf wordt gecoördineerd met de constructeur. Deze kan, indien vereist, het gebruik van de in het voordimensioneringstraject voorgestelde schroeffundering accorderen.

3. Belastingtest

De belastingtest dient om de aannames uit het funderingsplan in de praktijk te toetsen en te bevestigen. Daarnaast bepalen we met deze test de montageparameters, zoals het minimum indraaimoment. De testbelasting wordt uitgevoerd door middel van een testopstelling waarmee de schroeffundering kan worden belast op druk-, trek- of horizontale belasting. Tijdens de belastingtest wordt, per testfase, de zetting van de schroefpaal digitaal gemeten en geregistreerd.
Belangrijk: voorafgaand aan de belastingtest is een klicmelding wenselijk om inzicht te verkrijgen op mogelijk aanwezige ondergrondse leidingen.

4. Montage en documentatie

Nadat het definitieve testrapport beschikbaar, gecontroleerd en goedgekeurd is door de constructeur, kan de montage beginnen. Allereerst worden de posities van de schroefpalen uitgezet waarna de schroeffundering door een ervaren machineoperator met een elektrische of hydraulische KRINNER-montagemachine, wordt geplaatst.  Tijdens het indraaien worden de indraaimomenten digitaal geregistreerd en gedocumenteerd. De montagetijden zijn zeer kort en de schroeffundering kan direct na plaatsing worden belast. Dit kan de bouwtijd aanzienlijk verkorten.

5. Hergebruik

Als een bouwproject slechts voor een beperkte periode gebouwd wordt, kunnen de schroeffunderingen na gebruik weer makkelijk worden uitgedraaid en voor een nieuw project gebruikt worden.  Vooraf zal eerst de staat van het schroefpaal worden gecontroleerd op mogelijke gebreken. Bij goedkeur kunnen de losse fundamenten opnieuw worden toegepast. Bij afkeur zullen de componenten worden afgevoerd en worden gerecycled. Na verwijdering van de schroeffundering zal de bodemstructuur van de bouwlocatie zich herstellen en kan het perceel mogelijk een nieuwe functie krijgen in het gemeentelijke bestemmingsplan.

In vergelijking met een betonnen fundering zijn de procesfases vergelijkbaar, maar de montage is aanzienlijk efficiënter en sneller. Dit maakt van de schroeffundering een echt alternatief voor traditionele funderingsoplossingen.