Krinner schroeven zijn gemaakt van gerecycled staal

Kan staal klimaatvriendelijk zijn?

PNL wil bijdragen aan een groene transitie binnen de bouwsector. Onze stalen funderingsschroeven van Krinner zijn niet alleen recyclebaar, ze bevatten ook minimaal 75% Europees gerecycled staal. Maar kan een fundering van staal echt klimaatvriendelijker zijn dan de traditionele alternatieven?

Slechte reputatie

Staal heeft als bouwmateriaal een slechte reputatie omdat de staalproductie doorgaans veel CO2 uitstoot. Maar staal is eigenlijk een groen bouwmateriaal, omdat dit het grote voordeel heeft dat het eindeloos hergebruikt kan worden zonder kwaliteitsverlies. Dit is natuurlijk anders bij beton en hout.

Al het staal kan worden gerecycled

Al het staal kan worden gerecycled – hetzij door directe recycling of door omsmelting tot nieuwe staalproducten. In de bouwsector zijn er (nog) geen cijfers over hoeveel staal wordt gerecycled, maar in de Europese auto-industrie wordt bijvoorbeeld 90% van het staal gerecycled. Het kost veel minder energie om gebruik staal om te smelten dan om helemaal nieuw staal te produceren.

Bij de productie van staal uit ijzererts wordt normaal gesproken een hoogoven gebruikt, die wordt verwarmd met steenkool en kalksteen. Dit proces is zeer energie-intensief, in tegenstelling tot het omsmelten van gerecycled staal.

Gerecycled staal wordt omgesmolten in een vlamboogoven, waar grafietelektroden een elektrische boog creëren die wordt omgezet in warmte, waardoor het staal smelt. Een boogoven stoot slechts 1/5 van de koolstofdioxide uit die een conventionele hoogoven uitstoot.

Ronde schroeven

Krinner schroeven zijn de juiste keuze als u een klimaatvriendelijke oplossing zoekt. De schroeven zijn niet alleen gemaakt van gerecycled staal, ze maken zelf ook optimaal deel uit van de groene kringloop. Ze kunnen direct worden hergebruikt zonder enige bewerking of omsmelting.

Bij het slopen van een gebouw met schroeffundering, worden de Krinner schroeven eenvoudig uit de grond gedraaid en kunnen na controle weer hergebruikt worden.

Meer informatie?

Wilt u meer informatie over de toepasbaarheid van schroeffunderingen of heeft u behoefte aan advies bij het maken van de juiste keuze? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

U kunt ons telefonisch bereiken (013 – 536 00 60) of via e-mail (info@pnl.nl).

Wilt u meer informatie over onze machines en ons (hand)gereedschap of wilt u advies bij het maken van de juiste keuze? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.